Představovat hadrák, hadraolet či hadraplán, ale taky netopýr, motorový stan či s odpuštěním pytel na mrzáky dnes, kdy obliba populárních veloušů (jak říkají majitelé jediného homologovaného vozítka s plátěnou karoserií na světě svým Velorexům) mezi sběrateli nepochopitelně stoupá, je docela troufalost. Aspoň pro mladší generaci a těch pár motoristických ignorantů, kteří znají tříkolové „autíčko" s motocyklovým motorem konstruktérské bratrské dvojice Františka a Mojmíra Stránských jen z filmové komedie Ladislava Smoljaka Vrchní prchni, malé naťuknutí. Bratři Stránští se vývojem „káry na ose", vozítkem OSKAR, začali zabývat už koncem II. světové války.
Splašené trubky v montgomeráku
Po roce 1950 přejalo jejich znárodněnou dílnu družstvo Velo, později Velorex, a v podniku v Solnici v Orlických horách víceméně na koleně vyrábělo tříkolky určené především pro invalidy. Pro ně to byla v podstatě další krutá osudová rána, protože o nějakém pohodlí nemůže být ani řeč. Zásadním důvodem ke koupi byla v té době pouze cena a možnost jezdit s řidičským průkazem na motocykl. Pochopitelně, že si majitelé vozítko vylepšovali různými druhy kapotáží a ani konstruktéři nezaháleli. Pozdější verze na čtyřech kolech se už zdaleka tak neosvědčila, protože ji záhy vytlačilo z trhu jiné „taky auto", cenově relativně dostupný, jednoduchý a spolehlivý Trabant s umělohmotnou karoserií z produkce NDR. V současnosti sběratelsky stejně vyhledávané „trsátko" má možná ještě víc lidových názvů než Velorex. Už v roce 1960 však bylo vyrobeno i několik kusů čtyřkolek Velorex s laminátovou karoserií v úpravě kabriolet (na které se ještě částečně podílel jeden z nejznámějších českých karosářů Josef Sodomka, jezdící koncem života také v plátěném hadraplánu). Prvně byl prototyp ještě bez motoru představen už rok předtím na strojírenském veletrhu v Brně. „Minifelicie" s pražskou poznávací značkou budila zaslouženou pozornost i před kolonádou v Janských Lázních 9. července 1962, kde ji zachytil jeden z přihlížejících fotoamatérů. Do sériové výroby se nadčasový dvousedadlový model z politických důvodů nedostal.
In.: Krkonoše - Jizerské hory 1/2014