Splašené trubky v montgomeráku

 
Velorex - foto Zdeněk Šubrt

Představovat hadrák, hadraolet či hadraplán, ale taky netopýr, motorový stan či s odpuštěním pytel na mrzáky dnes, kdy obliba populárních veloušů (jak říkají majitelé jediného homologovaného vozítka s plátěnou karoserií na světě svým Velorexům) mezi sběrateli nepochopitelně stoupá, je docela troufalost. Aspoň pro mladší generaci a těch pár motoristických ignorantů, kteří znají tříkolové „autíčko" s motocyklovým motorem konstruktérské bratrské dvojice Františka a Mojmíra Stránských jen z filmové komedie Ladislava Smoljaka Vrchní prchni, malé naťuknutí. Bratři Stránští se vývojem „káry na ose", vozítkem OSKAR, začali zabývat už koncem II. světové války.

Po roce 1950 přejalo jejich znárodněnou dílnu družstvo Velo, později Velorex, a v podniku v Solnici v Orlických horách víceméně na koleně vyrábělo tříkolky určené především pro invalidy. Pro ně to byla v podstatě další krutá osudová rána, protože o nějakém pohodlí nemůže být ani řeč. Zásadním důvodem ke koupi byla v té době pouze cena a možnost jezdit s řidičským průkazem na motocykl. Pochopitelně, že si majitelé vozítko vylepšovali různými druhy kapotáží a ani konstruktéři nezaháleli. Pozdější verze na čtyřech kolech se už zdaleka tak neosvědčila, protože ji záhy vytlačilo z trhu jiné „taky auto", cenově relativně dostupný, jednoduchý a spolehlivý Trabant s umělohmotnou karoserií z produkce NDR. V současnosti sběratelsky stejně vyhledávané „trsátko" má možná ještě víc lidových názvů než Velorex. Už v roce 1960 však bylo vyrobeno i několik kusů čtyřkolek Velorex s laminátovou karoserií v úpravě kabriolet (na které se ještě částečně podílel jeden z nejznámějších českých karosářů Josef Sodomka, jezdící koncem života také v plátěném hadraplánu). Prvně byl prototyp ještě bez motoru představen už rok předtím na strojírenském veletrhu v Brně. „Minifelicie" s pražskou poznávací značkou budila zaslouženou pozornost i před kolonádou v Janských Lázních 9. července 1962, kde ji zachytil jeden z přihlížejících fotoamatérů. Do sériové výroby se nadčasový dvousedadlový model z politických důvodů nedostal.

In.: Krkonoše - Jizerské hory 1/2014


 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzám návštěvnosti soubory cookie.
Používáním tohoto webu vyjadřujete svůj souhlas s naším využíváním souborů cookie. Další informace.