Nádraží (Via Piette)

10. června 2009    NAUČNÉ STEZKY - informační panely
 
Pohled na nádraží ve Svobodě nad Úpou z ptačí perspektivy

Projekty na výstavbu železnice nejen do Svobody nad Úpou, ale i dál do hor a třeba až na Sněžku, se objevovaly již od konce šedesátých let 19. století. Teprve průmyslníci z povodí Úpy, motivovaní otevřením nového nádraží v Trutnově (1870) slavili se svou žádostí u vídeňského dvora úspěch. Trať v délce 10,5 km se dvěma stanicemi a dvěma zastávkami, včetně deseti strážních domků, vybudovalo asi 400 dělníků během necelého roku. Nádraží ve Svobodě nad Úpou, stojící tehdy v katastru obce Mladé Buky, uvítalo první vlak 17. 12. 1871. Přestože jízdní řád ještě nepočítal s potřebami turistů, má železnice výsostný podíl na zvýšení návštěvnosti východní části Krkonoš. Od roku 1874 do roku 1962 se stanice jmenovala Svoboda nad Úpou - Janské Lázně. V dobách největšího provozu sem přijíždělo až 24 vlaků denně, mimo jiné zvláštní vlaky z Prahy či Berlína včetně jídelního a salonního vozu s tanečním parketem. Od konce roku 1997 provozuje trať soukromá společnost Viamont.

 Viamont.jpg

In: Via Piette - informační panel


 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzám návštěvnosti soubory cookie.
Používáním tohoto webu vyjadřujete svůj souhlas s naším využíváním souborů cookie. Další informace.