Od štítů velehor, modře moří, písečných dun či věhlasných katedrál a mnoha dalších lákadel cestovních kanceláří vás zvu na docela obyčejnou procházku za humna - do Svobody nad Úpou. Přestože trvání malebného městečka v klínu Krkonoš lze prokazatelně počítat na staletí, tvářili jsme se všichni až donedávna, jako by jeho historie začala rokem 1945. Zpřetrhaná kontinuita a postupný morální úpadek společnosti zanechal své stopy i na drobných architektonických památkách, jako jsou kapličky, boží muka, pomníky a plastiky, které stále ještě jsou neodmyslitelnou součástí české krajiny. Několik takových objektů, krásných ve své prostotě, je organicky včleněno i do exteriéru našeho města.
Kamenní svědkové
Nejznámější je zřejmě sousoší P. Marie se sv. Floriánem a sv. Antonínem pod lipami na náměstí (od neznámého autora). První zmínku o něm napsal farář Pohley do farní kroniky roku 1837. Vročení na podstavci však nese datum 1844.
Kult sv. Jana Nepomuckého se ve Svobodě prosadil dokonce dvakrát. Jednak v patronaci kostela, kde v roce 1777 vystřídal sv. Vojtěcha, jednak sochou tohoto barokního světce u mostu přes Úpu. Původně stával sv. Jan na druhé straně mostu. Při ničivé povodni v roce 1897 vzal za své most i socha. Jako náhrada byla na stejném místě postavena v dřevěné kapličce soška dřevěná. Dík iniciativě tehdejšího děkana Fuchse (1821-1902) se pomocí sbírek podařilo opatřit sochu kamennou. Za svou nedávnou renovaci a opatření soklu novou deskou s nápisem vděčí sice nešťastné náhodě, ale i tak se tento kamenný svědek stal první vlaštovkou kulturnějšího vztahu k památkám minulosti.
U téhož mostu přes Úpu byl roku 1834 na náklad obce vztyčen kříž s nápisem:
„Na kříži zemřel za nás Pán / v Ježíši sama jest spása / kdo svého učitele následuje / bude spasen."
Zhotovil jej z pískovce kameník Josef Kühn z Pecky čp. 66. Dnes je kříž umístěn v areálu hřbitova.
Další kamenný kříž s letopočtem 1863, pořízený děkanem Fuchsem, stával u kostela, stejně jako hrobka Františka Schröttera v podobě kapličky z roku 1859.
Ve skupině stromů při cestě do Janských Lázní dal majitel pozemku hospodář Hoffmann z čp. 55 postavit sousoší Korunování Panny Marie. Při stavbě továrny Václava Schneidera, v níž dnes sídlí firma JAPIO, došlo ke změně situace. Sousoší je dosud necitlivě nalepeno na tovární zeď.
Vedle bývalého Holubova statku nad kostelem pamatují ti starší půvabná boží muka stejně jako kamenný kříž na křižovatce polních cest za statkem. Zbytky rozhozené v trávě němě žalují na neznámého vandala.
Ale i zub času jako by intenzivně hlodal teprve posledních čtyřicet let. Z kapličky na cestě do Antonínova údolí, postavené roku 1871 z darů svobodských občanů a sloužící turistům i pracujícím na poli jako úkryt při nepřízni počasí, jsou už jen nepatrné zbytky zdiva. Z tzv. Feixovy kapličky na Kravím vrchu nad čp. 219, která neměla vročení, už ani to ne.
Na Kravím vrchu ještě zůstaneme. Stephan Ettrich z č. 97 zřídil v roce 1896 u křižovatky cest mezi čp. 203 a 183 kamenný kříž oplocený železnou mříží s nápisem:
„Kde víra, tam láska, kde láska, tam spokojenost, kde spokojenost, tam požehnání, kde požehnání, tam Bůh, kde Bůh - žádná nemoc."
Příspěvkem naší civilizace do výtvarného vzhledu tohoto kousku obývané krajiny je odpudivý kontejner s odpadky.
Rakouský císař Josef, toho jména druhý, zajisté netušil, když na své inspekční cestě po bojištích „bramborové války" mezi Rakouskem a Pruskem o dědictví bavorské navštívil v doprovodu polního maršála Wurmsera a dalších hodnostářů také Krkonoše a přespal 12. a 13. září 1779 ve Svobodě n. Úpou v domě Ettrichů čp. 107, jaký význam této události bude přikládat několik generací poklidného městečka. Zvěst o císařské návštěvě byla tak dlouho živena ústním podáním, až se dostala do všech významnějších prací o historii města i turistických průvodců. Avšak nejen to. K devadesátému výročí smrti „osvíceného panovníka", ve výroční den významné události 12. září 1880, byla na domě odhalena pamětní deska. Josefínský kult právě kulminoval a v témže roce byl odhalen i pomník Josefa II. v parčíku před školou v Maršově I. Pomníkoborectví bohužel není produktem současnosti, a tak se obě tyto památky staly obětí protihabsburské euforie po první světové válce. Deska byla sejmuta v roce 1924 a umístěna v depozitáři nově zřízeného městského muzea v budově školy, kde její stopy končí. Pomník byl upraven na památník padlých v době válečné litice 1914-18. Tím však jeho pohnutá historie teprve začíná. Zatímco podobný pomník u svobodského kostela byl zlikvidován hned v roce 1948 a teprve v roce 1968 byla na jeho místě, asi jako výčitka svědomí zasazena lípa svobody (která už ostatně taky vzala za své), zmiňovaný „přežil" i tvrdá léta padesátá. Až v roce 1962 se znelíbil mocným obce a při jedné z brigád NF byl odstraněn. Mohutný podstavec byl zřejmě příliš těžký pro nenechvé jedince a dostatečně anonymní pro veřejné činitele, takže se zachoval před školou dodnes jako memento kolektivního vandalismu. Nic na tom nezmění ani obložení květinovými truhlíky.
Ruka vandala neušetřila ani další památný objekt jen několik desítek metrů odtud, pamětní desku „otce Krkonoš" Prospera Piette-Rivage. Psát o jeho významu pro rozvoj papírenského průmyslu nejen ve Svobodě, o sociálních vymoženostech zaměstnanců firmy či mecenášském vztahu ke Krkonoším by bylo nošením dříví do lesa. Nejnověji bylo rozhodnutím obecního zastupitelstva z 28. 7.1994 pojmenováno jeho jménem přilehlé náměstí. Zastavme se tedy u faktu méně známého. Místní sekce Krkonošského spolku zadala v roce 1928 zhotovení bronzového reliéfu trutnovskému sochaři Emilu Schwantnerovi (1890-1956). Tento rodák z Královce, až do roku 1945 žijící v Trutnově, žák velkých českých sochařů Myslbeka a Štursy, byl jedním z významných umělců meziválečného období ve zdejším regionu. Jeho dílo, zejména pomníky padlým, působí silně protiválečně. To zřejmě nejvíc vadilo nacistům, když jeho trutnovský pomník padlým zničili krátce po obsazení pohraničí. Muzeum Podkrkonoší v Trutnově i Krkonošské muzeum ve Vrchlabí pečlivě ochraňují několik desítek drobnějších plastik tohoto umělce, který zbytek života žil a tvořil v NDR. My máme možnost vidět jedno z jeho mála signovaných děl zachovaných v plenéru.
Když už jsme vystoupili k Piettově desce, pokračujme vzhůru ke kostelu sv. Josefa a dál po kdysi frekventované turistické cestě směrem k Modrokamenné boudě. Poblíž unikátního lesního hřbitova, uspořádaného do teras se středovým schodištěm, objevíme po několika krocích uprostřed lesní zeleně další pomník, který jen dík své „utajenosti" dosud stojí. Připomíná romantického německého básníka Theodora Körnera, bojovníka proti napoleonskému útlaku, který se proslavil zejména básní „Lyra a meč". Zemřel roku 1813 ve věku pouhých 22 let. Při troše fantazie si lze docela dobře představit, jak se pomník na tehdy nezalesněném kopci vyjímal ...
Asi stejně jako další zajímavá stavbička na protějším vrchu, kde prý kdysi ve svobodském dávnověku stávala šibenice a odkud bývaly nádherné výhledy do úpského údolí, než je zakryly stromy, a kam míří stará promenádní cesta z Janských Lázní vroubená alejí mohutných javorů. V minulém století, při svém pobytu v lázních, tu prý často končila vycházku princezna Alma Thurn-Taxisová, na jejíž počest bylo místo nazváno „Princeznino zátiší". Podle charakteristického altánku je však mnohem známější jako Muchomůrka.
Ale i smutné události jsou zachovány v kameni. Jako jeden za všechny uvádím pomníček na břehu Úpy naproti nákupnímu středisku Rýchorka. Stojí na místě pěti domů, které byly ve dnech 29. a 30. července 1897 strženy povodní a v jejichž troskách zahynulo 17 lidí.
Rád bych připomněl i nepříliš starou, spíš technickou než uměleckou památku. Na Malém náměstí poblíž pošty stojí meteorologická stanička, jejíž instalace v roce 1933 stála celých 5 300,- Kč tvrdé prvorepublikové měny. Bohužel, v současné době je bez přístrojů. Já však, stejně jako její opuštěné torzo, věřím na lepší časy.
Kdo umí chodit přírodou s otevřenýma očima, setkal se zajisté v okolí Svobody i s těmi nejskromnějšími krajinotvornými prvky, kterými jsou hraniční kameny, vymezující panství Vlčice. Ty nejstarší jsou z červeného pískovce a svým vročením 1755 se hlásí k Tereziánskému katastru, kdy bylo panství v majetku Josef Adama ze Schwarzenbergu.
Všechny tyto objekty představují sepětím lidských výtvorů s přírodním rámcem estetické obohacení krajinného prostředí. Jako drobné kulturní památky si zaslouží ochranu nejen státních památkových orgánů, ale i široké veřejnosti. Ještě je čas!
In: Svoboda forum 25 (25. 6. 1990) - Střípky z dějin V - Kamenní svědkové I; Svoboda forum 26 (16. 7. 1990) Střípky z dějin VI - Kamenní svědkové II; Krkonoše - Jizerské hory 1995/10