Svobodské zimní kuriozity

 
Konstruktér F. X. Wels a jeho motorové saně

Pro nastupující zimní měsíc zakončený bujarým Silvestrem nabízím několik úsměvných ukázek atypických výrobků s vazbou na Svobodu nad Úpou, které sice neudělaly nijak závratnou díru do světa, přesto jsou originální a stojí za připomenutí. A od koho jiného ve Svobodě začít, než od Etricha? Nejsme troškaři, tak hned od toho nejslavnějšího. Celosvětově uznávaný průkopník létání, textilní podnikatel a letecký konstruktér Igo Etrich měl u nás nejen rodové kořeny. V místní Bräunlichově strojírně, se kterou úzce spolupracoval, našel svého nejlepšího pilota Karla Illnera ze Žacléře, ale působil zde i významný Etrichův společník, rodák ze slovinského Mariboru, Franz Xaver Wels. Dnes už jen málokdo ví, kde zapomenutá zámečnická dílnička byla - navíc když stála na katastru obce Mladé Buky. Z pozdější autodílny je po přestavbě podniková prodejna stavebnin firmy KVK Parabit, a.s. Právě zde si Wels nechal postavit jako vedlejší produkt motorové saně, původně jen jednoduché rohačky s tlačnou vrtulí. Pohon obstarával motocyklový motor Laurin & Klement o síle 2,5 k. Na jejich konstrukci dále pracoval a sestrojil několik funkčních vylepšených variant. Podle žacléřské badatelky Evy Rennerové, které děkuji za poskytnutí fotografií, se na nich za příhodných sněhových podmínek v letech 1907 - 8 běžně proháněl na trase ze Svobody do Horního Starého Města k domovské vývojové dílně v Etrichově továrně.

Od Bräunlichů jen coby Krakonoš kamenem dohodil přes řeku Úpu, naproti Domu s pečovatelskou službou jsou ještě zbytky areálu další drobné provozovny, upravené po roce 1945 na rovněž dávno zaniklá městská jatka. Na začátku minulého století tu společníci Fröhnel a Feist vyráběli především soustružené cívky ke tkalcovským stavům početných textilních závodů v okolí. A stále v hojnější míře i sportovní nářadí, hlavně lyže a sáňky. Že si tady nechal průkopník lyžařského sportu, obchodník Josef Formann vyrobit na začátku minulého století první ski ve Svobodě, je už písnička značně ohraná. Ve třicátých letech vlastnili podnik jiní dva braši - Otto Weinelt a Josef Bönsch. Ti uvedli na trh hned v sezoně 1930 - 31 pramáti dnešních skibobů, dřevěnou „koloběžku" bez koleček nazvanou vzletně „sáňková řiditelná lyže Sensat" s chráněnou známkou č. 57 131. Byla to však jen krátkodobá kometa, která zazářila a vyhasla. Jeden zachovalý exemplář, o němž se traduje, že ho používali horští pošťáci, je uložen v depozitáři Městského muzea v Žacléři kde ho vyfotil Jiří Pospíšil.

Pamětníci let poválečných si jistě vzpomenou na několikamístné neohrabané dřevěné monstrum s volantem - ani saně, ani bob - s pružnými řiditelnými sanicemi, jaké vyráběl z polotovarů po svém německém předchůdci Erbenovi kolář Jan Mikule z Maršova I. Všechny jeho výrobky kvalitou značně pokulhávaly za masivní reklamou v dobovém tisku i za léta viditelným nápisem „Kolářství Jan Mikule - lyže, saně, sport" na štítové fasádě dnes přestavěného domu u křižovatky na Pietteho náměstí. Před téměř šedesáti lety jsem se s bručounem Honzou sešel pracovně na krátký čas v jedné dílně. Nelichotivý odsudek „starý matlák" je lidsky necitlivý, přesto plně vystihuje jeho řemeslný projev. Dva kompletní uvedené stroje vybavené rafinovaným brzdným systémem jsou z početné kolekce sběratele Jana Hainiše st. z Janských Lázní.

Další vzorovou ukázkou produkce maršovské firmy Mikule je neumětelský prototyp později v regionu velmi populárních dřevěných bruslí na sníh značky Tajfun, o který jeho vynálezce Ing. Linka z Trutnova požádal více místních výrobců. Není podstatné, že mnohatisícovou zakázku patentovaného vzoru zaregistrovaného pod číslem P - 220-47 získal nakonec jiný vesnický kolář, shodou okolností můj táta. Ve Svobodě nad Úpou se však dřevěné korpusy kompletovaly a doplňovaly duralovou skluznicí a jednoduchým vázáním. Strojírna Václava Schneidera, tehdy již pod národní správou, Tajfuny s dobovou bezostyšností roku 1949 inzerovala jako vlastní výrobek a sklízela nezaslouženou slávu i v létě toho roku na Krkonošské výstavě v Trutnově. Dodnes tuto etapu výroby připomíná textový panel naučné vycházkové trasy „Via Piette" před továrnou Japio.

Svůj klukovský sen dokázal zhmotnit s partou stejně zapálených nadšenců celoživotní kutil a amatérský konstruktér Pepa Čermák. K jeho „majstrštykům" patří i unikátní funkční prototyp pásové rolby do zasněženého horského terénu, jaké v té době nebyly v Krkonoších téměř k vidění. Ve větším počtu jezdily tak nanejvýš v Alpách. První jednostopý pásový samohyb s řiditelnou lyží vpředu z rodiny sněžných skútrů začali stavět už v roce 1962. Později přešli k vlastní konstrukci pásové rolby. Však také když po nekonečných večerech práce ve vybydlené budově bývalé hospody u Kozlovských vybourali zeď a slavnostně vyjeli v zimě 1966 na zkušební jízdu městem a vzápětí i na svahy horských středisek Pec pod Sněžkou a Janské Lázně, budili zaslouženou pozornost. Po otištění článku ve Světě motorů číslo 6 / 1967 doručovali listonoši početné ohlasy příznivců z celé republiky i na chybnou adresu Josef Čapek. Zájem o výrobu měly lyžařské oddíly, jako první Třinecké železárny. O natočení reportáže požádal režisér Wild ze Zpravodajského filmu Praha a výkresovou dokumentaci zpracovali zpětně v rámci maturit v roce 1967 posluchači Průmyslové školy pro pracující v Karlových Varech. To vše v době, kdy věhlasná rakouská firma Lohner považovala za velký úspěch vývozu celkem osm prvních podobných strojů Ratrac dodaných dosud do celého Československa.

In.: Svoboda fórum XXVIII. ročník, číslo 813, prosinec 2017 / leden 2018

Motorové saně F. X. Welse s tlačnou vrtulí

Motorové saně F. X. Welse s tlačnou vrtulí

Wels a Etrich pózují na saních x-té generace

Wels a Etrich pózují na saních x-té generace

Dřevěný "pra-skibob" Sensat

Dřevěný "pra-skibob" Sensat

Detail chráněné známky

Detail chráněné známky

Jednoduchá nožní brzda

Jednoduchá nožní brzda

Řiditelné saně s volantem s dřevěným sedákem

Řiditelné saně s volantem s dřevěným sedákem

Pozdější úprava sedáku s výpletem z popruhů

Pozdější úprava sedáku s výpletem z popruhů

Tajfun - primitivní prototyp (z nabídky ve starožitnictví)

Tajfun - primitivní prototyp (z nabídky ve starožitnictví)

Ladné tvary finálního modelu bez vázání

Ladné tvary finálního modelu bez vázání

Dobová reklama svobodské továrny Schneider

Dobová reklama svobodské továrny Schneider

První jednostopý samohyb vlastní výroby...

První jednostopý samohyb vlastní výroby...

... po defektu při zkušební jízdě

... po defektu při zkušební jízdě

Rolba konstrukce Josefa Čermáka a kol.

Rolba konstrukce Josefa Čermáka a kol.

Zatěžkávací zkouška

Zatěžkávací zkouška

Zkušební jízda v roce 1966

Zkušební jízda v roce 1966


 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzám návštěvnosti soubory cookie.
Používáním tohoto webu vyjadřujete svůj souhlas s naším využíváním souborů cookie. Další informace.