Vídeňský švindl

 
Tajemná kresba na historické pohlednici - detail

My, co jsme vyrůstali v době politických procesů v padesátých letech 20. století o „vylepšování" fotografií víme odmala. Ať už to bylo mizení lotrů (Slánský, Clementis) po pravici i po levici toho největšího nebo prezident řečený Ušaté torpédo kynoucí poloprázdnému náměstí s dodatečně dodanými davy. Retuš či fotomontáž z důvodů estetických, politických, technologických i ryze mystifikačních je stejně stará jako fotografie. Provází nás životem někdy utajeně a skrytě, jindy až provokativně okatě. Viz třeba současné sedmdesátileté celebrity s vyhlazenými líčky dvacítek na titulních stránkách barevných časopisů. Laskavou a neškodnou mystifikaci bez zlých úmyslů mám docela rád a mému cvičenému oku se občas i nějakou kulišárnu podaří odhalit. Sběratelství skýtá možností nepřeberně. Filatelisté mají své tiskové vady, stejně jako numismatici jemné odchylky razidel, ale to jsou prakticky technické nedostatky a svědčí o nepozorné kontrole při jejich vzniku. U filokartie, což je odborný termín pro sbírání pohlednic se s úmyslným falšováním reality v zájmu prodejnosti setkáváme víc než často. Zejména u těch historických zpracovávaných různými tiskařskými technikami, o kterých se nemíním dopodrobna rozepisovat. Jen jako příklad lze uvést oblíbenou litografii, u níž vydavatelé povolovali uzdu fantazii téměř zákonitě. I na omezeném počtu pohlednic Svobody nad Úpou se různé záhady vyskytují.

Už před lety mě zaujala podivná značka připomínající planoucí svíci nebo mapovou naturalistickou značku kostela s barokní bání či pokus o siluetu větrného mlýna. Maják v těchto místech se logicky vyloučil sám a u těžní věže přicházející v úvahu zvítězily pochybnosti. Černobílou pohlednici vydalo vyhlášené nakladatelství J. Bettenhausen ve Vídni před rokem 1910 a tak lze předpokládat, že nepřehlédnutelný zásah do panoramatu není samoúčelný. Celkový pohled na centrum tehdejšího podhorského městečka Freiheit z Kravího vrchu zabírá zprava doleva úhel od zadního traktu budov na radniční straně náměstí až k železnému mostu přes řeku Úpu na levém okraji. Kousek pod horizontem uprostřed luk a polí je osamělý statek patřící katastrálně do Mladých Buků a vedle něj ta podivná silueta. Louce nad kostelem se odpradávna říkalo Mutterwiesse, což se léta překládalo jako Matčina louka i když fakticky správně by mělo být Mateční. V místě kresby stojí nedávno obnovená výklenková kaplička Panny Marie. Původní z druhé poloviny 18. století postupně zanikla. Při troše představivosti není ani nápad s těžní věží tak úplně odtržený od reality. Svoboda je město se starou hornickou tradicí a někde tady se historicky docela nedávno v letech 1853 - 1854 odbývaly neúspěšné pokusy několika nadšenců včetně místního kněze Pátera Fuchse těžit grafit a snad i uhlí. Bádal jsem, bádal, ale nevybádal. Problém skončil odložen v poslední přihrádce vpravo dole. Dokud se v jedné nejmenované aukční nabídce na internetu neobjevila stejná Ansichtskarte (no tak dobře, je to eBay) od téhož vydavatele, ale v barvách! I s tou neumělou doplňkovou kresbičkou. A včil mudruj, Tondo, co tím ve Vídni mysleli!

Nepublikováno

Černobílá neodeslaná pohlednice z nakladatelství Bettenhausen ve Vídni

Černobílá neodeslaná pohlednice z nakladatelství Bettenhausen ve Vídni

Totéž panorama v barvách prošlé poštou v roce 1908

Totéž panorama v barvách prošlé poštou v roce 1908

Na stejně staré autentické fotografii není po žádné stavbě ani vidu

Na stejně staré autentické fotografii není po žádné stavbě ani vidu

Na soudobé pohlednici taky nic

Na soudobé pohlednici taky nic

Nezamýšlená mystifikace svobodské kronikářky je podle mého gusta

Nezamýšlená mystifikace svobodské kronikářky je podle mého gusta


 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzám návštěvnosti soubory cookie.
Používáním tohoto webu vyjadřujete svůj souhlas s naším využíváním souborů cookie. Další informace.