Zima v Janských Lázních to není a nikdy nebylo jen lyžování, jak by se mohlo zdát na první pohled podle současného špičkového Ski areálu Černá hora. I když před zavedením lyží do Krkonoš koncem 19. století se pěstovala sotva pěší turistika a jako jediný sportovně dopravní prostředek sloužily místním horalům všestranně použitelné saně rohačky. Dávní předkové mnoha obyvatel východních Krkonoš, alpští dřevaři, si je spolu s krosnami a sněžnicemi přinesli ze své domoviny, Štýrska, Tyrolska a Korutan. Brzy je začali užívat vedle stahování dřeva i k letní přepravě sena a se sílícím rozvojem cestovního ruchu stále častěji také k dopravě zimních hostů. Oficiální lázeňská sezóna trvala sice jen od 1. června do 20. srpna, ale horské boudy, přestavěné na celoročně obyvatelné penziony, lákaly stále početnější obdivovatele zimních krás.
Janské Lázně v zimě
Z bujaré zábavy omladiny se stal vítaný přivýdělek horáků v zimních měsících. Rohačky řídil zkušený horal a na balíku slámy, později už v pohodlně upraveném sedadle, si užívali adrenalin solventní návštěvníci. Do kopce tahali několik saní za sebou koně. Upravené sáňkařské dráhy rostly jako houby po dešti a v době před I. světovou válkou se do centra městečka sjíždělo téměř od každé významnější výše položené boudy. Majitel Černé boudy Robert Bönsch vybudoval v roce 1908 sjízdnou dráhu jak do Janských Lázní tak do Javořího dolu. V trase současné sáňkařské dráhy po Zvonkové cestě šlapal těch 3,5 km ke startu u Zineckerovy boudy vítěz závodu z 11. března 1900, janskolázeňský borec Winkler jednu a půl hodiny. Dole byl za 4 minuty a 38 vteřin. Vyhledávané sanice vedly i od Hoffmannových Bud, od dnešní Ludvíkovy boudy tehdejšího majitele Erlebacha, ze Zlaté vyhlídky i Hladíkovy výšiny. „Otec sáňkování" učitel Kajetán Bayer uspořádal první opravdové závody s měřením času a odměnami v cíli právě v zimě na přelomu let 1899 a 1900. Berthold Lessenthin jim v knize Krkonoše v zimě dokonce přiřkl prvenství na sever od Dunaje. To už se mezi rohačkami míhaly i lehké sportovní sáňky s jednoduše zahnutými sanicemi, uzpůsobené k vynášení do kopce pohodlně na zádech jako krosna nebo batoh. Jen pozdější výrobky místního všeuměla Johanna Pohla z Mariánské výšiny měly prodloužené sanice spojené do typického ozdobného nosu. Výbornými typy saní zásobovala místní sportovce i firma Fröhnel a Feist z nedaleké Svobody nad Úpou. Její následovníci Weinelt a Bönsch dokonce přišli v sezoně 1930 - 31 s převratnou novinkou, sáňkovou řiditelnou lyží „Sensat", jakousi sněžnou koloběžkou či skromnější variantou prvních celodřevěných skibobů. Také opravdové boby měly v obci zastoupení. Osádka závodního čtyřsedadlového bobu, zaparkovaného v bývalých stájích vedle dnešní tělocvičny, vyjížděla i na vyhlášené závody do Sklářské Poruby. Malé boby vlastnili i mnozí soukromníci, jako třeba baron de Liser z Faltisovy vily č. 50 nebo pan Petratschek z hotelu Evropa č. 72. Velké oživení sáňkařského sportu přinesl v roce 1913 tisíc metrů dlouhý elektrický vlek vedoucí od pošty až ke Zvoničce. Vybudován byl vedle státních dotací s výraznou finanční podporou továrníka Dixe z Temného Dolu a hoteliéra Josefa Schiera z Janských Lázní spolkem zimních sportů „Úpské údolí", založeným 6. 12. 1904. Po třech letech provozu muselo být měděné lano odevzdáno nenasytnému válečnému průmyslu. Vlek byl zásluhou ing. Halwy z poříčské elektrárny modernizován a znovu spuštěn v roce 1919. Zanikl s upadajícím zájmem o sáňkování, které zcela vytlačily lyže. Hlavně však s výstavbou nové silnice z Maršova na Hoffmannovy Boudy v roce1920, která jej křižovala a následným spuštěním lanovky v roce 1928. Na početných kurtech pro odbíjenou i tenis se prý na přírodním ledě také bruslilo a dokonce hrál hokej. Několik sezon se před Kolonádou scházeli hráči při exotické metané, předchůdkyni stále oblíbenějšího halového sportu curlingu.
In:Veselý výlet 31/2009