Galerie Veselý výlet v Peci pod Sněžkou

 
Veselý výlet - informační centrum a galerie v Peci pod Sněžkou

Soukromá galerie s neobvyklým jménem v neobvyklém domě v centru východokrkonošského horského střediska uvítala první návštěvníky v lednu 2000 výstavou fotografií nazvanou Václav Havel - symbol svobody. Dům s moderním výrazem, postavený tradiční tesařskou technologií bez kovových spojovacích prvků, podle návrhu arch. Jiřího Hůrky z ateliéru Dům a Město, sdružuje pod svou střechou ještě informační centrum se směnárnou a prodejem kvalitních suvenýrů a dárků z Krkonoš, včetně bohatého výběru map a literatury a samostatný obchod, nabízející autorské módní doplňky, hračky, keramiku a šperky z dílen renomovaných tvůrců. Již přes deset let jí prošlapává cestu stejnojmenná galerie v Temném Dole a především sezónní časopis, díky němuž je ochranná značka Veselý výlet známá bez nadsázky minimálně v celé Evropě. Pavel a Lenka Klimešovi, bohatě poučeni zkušenostmi ze zahraničí, pojali veškeré své aktivity především jako službu turistům a svým zamilovaným horám. Dívčímu personálu obou galerií vládne paní Lenka. Autory výstav vybírají z početné řady svých přátel, jejichž dílo je zaujalo, oba společně. Krkonošské motivy se snaží prostřídat s tématy nadregionálními a nebojí se představit i autory méně známé.

Trojici „dvorních" fotografů prvního českého presidenta - Bohdana Holomíčka, Pavla Štechu a Tomkiho Němce - tak vystřídal náchodský Milan Hencl a jeho malované Lidi a lidičky. Po něm představil své Krkonoše Jiří Havel. Můj život horolezce, fotografický výběr z pozůstalosti kamaráda Mirka „Lanče" Šmída zaplnil, jistě ne náhodou, galerijní prostor při vernisáži do posledního místečka. Barevný svět Aleše Lamra zas navázal na čtrnáct nekonvenčních autorových zastavení Křížové cesty na Starou horu v Temném Dole. Po mnoha kuriózních místech se  grafička Veselého výletu, výtvarnická experimentátorka Květa Krhánková, představila Tentokrát  v galerii..., aby ji se svými hluboce lidskými snímky z indického Ladakhu  S hlavou v oblacích vystřídal Richard Slaba, fotografující polovina cestovatelské dvojice z Písku. Nostalgii let minulých přiblížily Staré Krkonoše na záběrech doktora Lahmera, také dík moderní technice, která z poničených skleněných negativů někdejšího maršovského lékaře, dokázala vykouzlit velkoformátové snímky známých i zaniklých objektů, krajiny a lidí v úpském údolí první poloviny 20. století. Přední současný český výtvarník, pražák Milan Chabera přivezl Obrazy, kresby, koláže 2001 - 2002. Krkonošské pohledy Karla Hníka, stokrát stejné a stokrát jinak, dokumentují, co znamená znalost a souznění s krajinou. Současná instalace Jana Pohribného Místa zasvěcení naplnila vzdušný a prosvětlený výstavní prostor, připomínající chrámovou loď, směsí mystiky, spirituality a neznámé energie. Jen z pouhého výčtu uskutečněných výstav je i bez komentáře patrné, jak se relativně mladá galerie profiluje. Na podzim připutují místně aktualizované Zmizelé Sudety...

In: Krkonoše - Jizerské hory 2003/7


 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzám návštěvnosti soubory cookie.
Používáním tohoto webu vyjadřujete svůj souhlas s naším využíváním souborů cookie. Další informace.