Poslední v abecedě

 
Mariánský sloup od Jiřího Pacáka na náměstí v Žacléři

"Wer sich will in Schatzlar nähren,

 muss essen Pilz und Heidelbeeren."

Žertovné dvojverší z 18. století plně vystihuje nelehký život oby­vatel tohoto nejvýchodnějšího koutu Krkonoš. A jako výsměch krutým přírodním podmínkám svítí při pohledu z okolních kopců zdejší zá­mek. Postaven na skalnatém ostrohu při jižním okrají města někdy na počátku 14. století, vystupuje pyšně z jeho malebného pano­ramatu a z dálky působí mnohem mohutněji než z blízka. Po staletí se zde střídali strážci zemské stezky, loupeživí rytíři a lenní pánové z obou stran hranice. Byl mnohokrát pobořen a znovu vybudován a nám nezbývá než věřit, že po desetiletích pozvolného chátrání přijde s novým majitelem doba rozkvětu a zpřístupnění jeho zajímavých interiérů široké veřejnosti. Novodobá historie Žacléře, až do konce roku 1992 spojená s těžbou černého uhlí, které bylo ob­jeveno už v 16. století, skončila s uzavřením dolů. Novou nadějí je rozvoj turistiky a cestovního ruchu.

Chtěl bych vám dnes nabídnout lahůdku, kterou tak hned jinde nenajdete. Na trojúhelníkovém náměs­tí, sevřeném měšťanskými domy, stojí za povšimnutí poslední dvě rou­bené chalupy s vysokými prkennými štíty a podloubím, které nezapřou svůj vzor z dolního Slezska, socha sv. Floriana i pamětní deska připomínající poslední noc J. A. Komenské­ho ve vlasti. Skvostem, pro který stojí za to do Žacléře zajet, je však mariánský sloup, mistrovská barokní skulptura z roku 1725. Je­zuité z vídeňské koleje sv. Anny, vlastnící zámek s panstvím od tři­cetileté války, zadali práci východočeskému umělci, původem z rozvětvené sochařské rodiny ze Starého Rokytníka na Trutnovsku, Jiřímu Pacákovi. Žák a současník světem uznávanějšího Matyáše Brauna, jako by chtěl vystoupit ze stínu velkého mistra, stvořil kompozičně vyváže­nou i při monumentální výšce komorně působící stavbu s trojúhelníko­vým půdorysem ladícím s architekturou náměstí. Také výběr světců, kteří obklopují trojboký obelisk zakončený sochou Panny Marie v rozevlá­tém šatě, svědčí o osobnosti tvůrce. Svatý Dominik, Bernard a Jeroným nejsou příliš častými postavami na početných morových a mariánských sloupech v okolí. A což teprve sv. Ignác z Loyoly, zakladatel jezuit­ského řádu, citlivě vkomponovaný do čela? Jemně sekaná šestiboká oblouková balustráda s nezbytnými andělíčky podívanou uzavírá.

Že jste se namlsali? Zajděte tedy ještě do kostela Nejsvětější Trojice. Plastická barokní výzdoba oltářů je také z Pacákovy dílny.

In: Veselý výlet 4/1994


 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzám návštěvnosti soubory cookie.
Používáním tohoto webu vyjadřujete svůj souhlas s naším využíváním souborů cookie. Další informace.