Rubencza – Alter ego Ducha hor

04. července 2023    KRAKONOŠ - dobrý duch našich hor
 

Rubencza.jpg

Krakonoš se zjevuje v podobách rozličných, napsal kdysi svými slovy jistý magistr přírodních věd z univerzity v Lipsku Hans Schultze. Do historie bádání o bájném vládci krkonošských hor se zapsal známějším latinským pseudonymem Paul Johannes Praetorius. Tato základní premisa se jako vtíravý leitmotiv prolíná dílem většiny jeho následovníků. Slavných i méně slavných, fundovaných, nevěrohodných i zcela zapomenutelných mezi nimiž jako poslední v řadě stojí autor těchto stránek. V záložce věnované nevyčerpatelnému a zajímavému tématu o personifikaci horských živlů i tak již defilovala pěkná řádka různých představ této bytosti. Sešli se tu Krakonošové malí, velcí, tlustí, tencí, malovaní i sochaní, nenávidění i kochaní, z porcelánu, marcipánu, z drátu pletení, živí i dřevění. Prapůvodní paskvil ze zvířecích atributů ve vší úctě ke kartografu Helwigovi více než předlohu pro totem obávaného démona starých Keltů připomíná pověstný přeplácaný dort pejska a kočičky z Čapkových pohádek. Přesto jej v grafické zkratce přijala jako oficiální logo řada vážených institucí. Proč ale zrovna v jeho naturalistickém 3D zhmotnění se zhlédli současní trutnovští Rýbrcoulové, leckterá hlava nebere. Že by nedostatek fantazie? Odpudiví Krampusové v jeho doprovodu, to už je vážně no comment. Někteří maskulinní borci přepásaní kožešinou, kteří snad na věky očarovali Germány zase jen jen naskočit do zápasnické klece bijců z MMA. Sem tam se mihne noblesní aristokratický elegán v zelené kamizole s knoflíky z paroží a vedle dav pupkatých strýců z nějaké zapadlé hájovny v ušmudlaném hubertusu. Mezi zarostlými obřisky s vlajícím hárem jakoby vypůjčeným od legendárního čísla 68 z NHL i bezvousý pacholíček tu byl. A kouzelný ptáček jarabáček od současného umělce Jindřicha Ulricha. Téměř všichni reprezentují vkus časů, kdy vznikli a jen opravdu odvážný tvůrce dokáže překonat stoletý nepsaný kánon, že pán hor je jen a pouze vousatý pantáta s holí a nikdy jinak! Asi jako když dospělý chlap v letech tvrdošíjně trvá na tom, že proměnlivý ženský klín má podobu klasického kosočtverce, jak ho odpradávna adolescentní sprejeři dosud čmárají po zdech. Jako typické dítě své doby, kdy mezi pozemskými živáčky stejně jako na Sněžce či na Olympu existovala pouhá dvě starozákonní pohlaví, byl Duch hor zpravidla on. Ach ten mužský šovinismus! Nejsem zrovna nadšený příznivec politických názorů kontroverzního provokatéra, básníka a dramatika Bertolta Brechta. Jeho citát: „Jestliže to tak je, je třeba to změnit" je mi však blízký. Je příznačné, že se stejnou myšlenkou musela přijít půvabná žena, polská umělkyně Beata Justa. Tu mi seslal z výšin za hřebenem Rýchor - no, sám Krakonoš. Setkali jsme se poprvé za jiných okolností už v polovině devadesátých let minulého století. Pozvánka na vernisáž její výstavy obrazů a fotografií do galerie Veselý výlet v Peci pod Sněžkou nebyla tudíž cestou do neznáma. Zde si dovolím ocitovat text pozvánky, protože lapidárně vyjadřuje vše, co bych nejapně sáhodlouze okecával:
Vážená přítelkyně Veselého výletu je výraznou umělkyní a lektorkou z Parady - Domu Tří Kultur na polské straně Krkonoš. Hlavním motivem posledních prací je Duch hor, kterého si lidé v průběhu času představovali různě. Nebyl to jen starý vousatý muž, ale třeba bouřka, skála, žena, oheň i největší divoké zvíře Krkonoš jelen. Beata si z několika pojmenování alter ega, tedy skryté osobnosti Ducha hor, jako třeba Ruba, Rubinia, Rubencale vybrala Rubencza. I to je etymologicky odvozené od Rýbrcoula. K tomu nám Beata řekla: «Vnímání Ducha hor odpovídalo době, kdy popis či ztvárnění vzniklo. Proto je anachronismem jej vnímat jen jako starce, přišel čas na nové, současné pojetí».

S Duchem hor to má děvenka, ovlivněná navíc divoškou La Lobou z Příběhů žen, které běhaly s vlky americké autorky Clarissy Pinkoly Estés, přece jen snadnější. Avšak i nenásilný protipól Matka Příroda zní naprosto samozřejmě a personifikovat ho jako ženu nastartuje v mozkovně s hodnotou IQ víc než 50 na první šlápnutí. To v češtině nám obrozenecký dramatik Klicpera nechtěně trochu nadrobil, když všecky ty Zlatohlavy, Johannese, Rýbrcouly a Řepočety sloučil do jednoho byť poetického jména Krakonoš souznícího s celým pohořím. Zaslechnu - li slovo Krakonoška, představím si nejspíš dechovou kapelu města Trutnova. Já vím, že i Poláci mají svého za uši tahajícího Licyrzepu či Rzepióra. S těmi řepami se totiž dávný bezejmenný pošahaný pohádkář, který našeptal legendu serióznímu sběrateli Johannu Karlu Augustu Musäuovi, nebohému Rübezahlovi trvale pomstil. Ale co, nikdo není dokonalý. Už dávno ne čtyřprocentní komunita LGBT+ seskupená pod duhovou vlajkou snad opravdu věří, že Stvořitel v pominutí smyslů uhňácal těch 71 pohlaví, se kterými se nedávno vytasil britský Facebook. Některou kedlubnu by v rauši mohlo napadnout, že by Duch hor měl být bezpohlavní nebo aspoň trojpohlavní. Hlasatelé genderové vyváženosti, kterým jedna má známá ruštinářka říkala výstižně „svoloč amerikánskaja" už mají nepochybně na jazyku, že by měl/měla mít coby přírodní živel tmavou barvu pleti. S takovými nápady na výstavu nechoďte. Nic jste nepochopili! O mě je známo, že jsem v případě názoru na uvedené téma sice tolerantní, ale přece jen konzerva. Náš nejméně oblíbený exprezident tohoto století razil heslo „ jen idiot, své názory nemění". Možná mají všichni mí odpůrci, kteří mi s gustem tuhle psychiatrickou diagnózu přisuzují také pravdu. Ale ze svého staromilského pojetí Krakonoše jsem nemusel nijak slevit, abych se s pojetím autorky ztotožnil. Jel jsem na výstavu s pevným úmyslem si některé zvlášť povedené dílko vyfotit a prezentovat ho zde jako Krakonoše na měsíc červenec. Jeho prapůvodní alter ego jak ho popsal helvétský fráter Havel Žalanský, nejspíš sedí na nějakém vývratu v Obřáku, klátí nohama a ječivě se řehtá ještě teď. Dopadlo to úplně jinak. Znáte ten pocit, když vstoupíte do místnosti plné krásných dívek, vaše oči se s jednou z nich střetnou a okamžitě víte - to je ona! Vkročil jsem do galerie s několika desítkami obrazů a fotografií překypujících půvabem ženských těl - jedno krásnější než druhé! Ta krajinka si mě našla sama! Dlouho se na výstavě neohřála. Nebývá zvykem, aby exponát zmizel už při vernisáži, i když je výstava prodejní. Pověsil jsem ho, abych na něj viděl, když usínám. Jako v dětství ke svatému obrázku šeptám mu „modlitbu" poskládanou ze slov básníka z nejmilejších: Jsi ta nejkrásnější krajina, co znám. Krajina posedlá...touhou...

Nepublikováno

Beata Justa při zahájení výstavy - foto Pavel Klimeš

Beata Justa při zahájení výstavy - foto Pavel Klimeš

Pozvánka

Pozvánka

Visel tam v koutku na plechovém poutku...

Visel tam v koutku na plechovém poutku...

Získal jsem ho i s věnováním od autorky

Získal jsem ho i s věnováním od autorky

Že by alter ego Žalanského strašidla z Obřího dolu? - foto montánní badatel Václav Jirásek

Že by alter ego Žalanského strašidla z Obřího dolu? - foto montánní badatel Václav Jirásek


 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzám návštěvnosti soubory cookie.
Používáním tohoto webu vyjadřujete svůj souhlas s naším využíváním souborů cookie. Další informace.