Tuhle pozoruhodnou bronzovou plastiku klasického Rübezahla se podařilo díky vymoženosti internetu objevit až za velkou louží v jedné vyhlášené galerii v San Francisku. Dílko zařazené galeristou s americkou velkorysostí do okruhu tvorby některého českého nebo německého umělce kolem roku 1910 není bohužel signováno. Je však naprosto očividné, že se autor zcela nepokrytě inspiroval známým obrazem rakouského malíře Moritze von Schwinda z roku 1859 uloženého v Schackgalerii v Mnichově, jehož více i méně zdařilé kopie jsou rozšířeny nejen v Krkonoších, o nesčetných reprodukcích včetně pohlednic ani nemluvě. Vyobrazená soška na masivním mramorovém soklu je vysoká 265 mm (se soklem, díky němuž váží 12,8 kg o necelých10 cm víc) a nápadně se podobá dřevěné nadživotní figuře, vycházející z téže obrazové předlohy a známé dnes už jen z fotografií.
Krakonoš je všude
Pro vstupní prostor někdejší „Sagenhalle" ve Sklářské Porubě, zřízené jako stánek starogermánských legend v roce 1903, ji vyřezal berlínský sochař Hugo Schuchardt. Byla tam důstojným protějškem osmi rozměrných pláten s výjevy z germánské mytologie představujících Ducha hor jako personifikaci sil přírody od malíře Hermanna Heindricha, příslušníka místní umělecké kolonie. Po zániku rázovité roubené budovy s výraznými secesními prvky (snad požárem) začátkem druhé poloviny minulého století se slehla zem i po jejím vybavení. Tehdy se v polské části Krkonoš jakékoli památky na původní německé etnikum netěšily velké podpoře a ani báje o Rübezahlovi nebyly výjimkou. Není divu, že k objasnění osudu této impozantní sochy nepomohlo ani pátrání v Krkonošském muzeu v Jelení Hoře, ani v jeho pobočce, Domě Karla a Gerharta Hauptmanna v samotné Sklářské Porubě, kde je jedna z místností dokonce věnována expozici o Krakonošovi a jeho pracovník, historik Przemysław Wiater, se fenoménem bájného vládce pohoří intenzivně zabývá už řadu let. V záplavě figurek Krakonoše od lidových tvůrců i řemeslné produkce vyškolených řezbářů je uvedená bronzová soška ojedinělým uměleckým artefaktem, jehož autor by bez uzardění mohl vystoupit z anonymity.
In.: Krkonoše - Jizerské hory 3/2013