Je zamračené a deštivé pozdně letní odpoledne, kompjútr bzučí jako vzdálený kombajn opouštějící poslední posečené pole a v hlavě vymeteno. Jen dotěrná stokrát zapuzená myšlenka doráží jak hladová vosa za sklem - bzz, bzz, buď in, in, in. Každý slušný magazín, obrázkový časopis a dokonce i regionální noviny či sem tam webová stránka vyhlašují v letní okurkové sezóně nějakou Velkou čtenářskou soutěž o ceny. Nebo aspoň bezcennou soutěžičku. A když chybí inteligenční potenciál na rozsáhlejší projekt, tak hádanku, rébus, doplňovačku, kvíz. Prostě něco nenáročného, co čtenářská obec žádá pro procvičení zlenivělého mozku. To by v tom byl Tondo čert, abys taky něco nevymyslel i bez pomoci AI na nejužívanějším chatbotu ChatGPT. Ne, že bych neměl do čeho píchnout, ale na takovou „challenge" já slyším i bez naslouchátka. Potíž je pouze v tom, že každá hádanka musí mít řešení dostupné minimálně devíti z deseti řešitelů, jejichž IQ nemá nižší hodnotu než 70. Jinak si zadavatel koleduje o nařčení ze záměrného znevažování intelektuálních schopností soutěžících. Dumám, dumám, prázdniny jsou skoro fuč... No jeden otazník mi už léta stojí přímo před očima na pracovním stole. Průhledný panáček s vykulenýma očima civí jako tele, stejně jako většina návštěv než se osmělí zeptat na účel té atraktivní zbytečnůstky. Těžítko to nejspíš nebude. Sotva osm centimetrů vysoká figurka ač na pohled vypadá jako z hutního skla je z akrylu a nemá dostatečnou váhu, jakou mívaly historické ozdobné cetky na psacích stolech písmáků doby papírové. Bambulatý nos zvíci věšáku na ručníky jistě není samoúčelný a drážka do hlavy má taky svůj význam. Že je „němý sluha" stále po ruce, kde se na něj práší i od huby píšícího autora mnohem víc než na kolegy Krakonoše v zasklené vitríně, je nápověda i pro hodně natvrdlé luštitele. Odpověď nikam nezasílejte, i kdybyste si byli jistí, že je správná. Ti vnímavější ji najdou v pokračování článku.
Hádej, hádej, hádej co to je?
Bingo! Cé je správně. Opravdu je to stojánek na brýle, který španělská firma Balvi, výrobce údajně vtipných, zajímavých a nápaditých až šokujících bytových doplňků s tradicí od roku 1965 nabízí v různých variantách pod jménem Guido jako jedinečný elegantní a praktický dárek. Cha, cha, cháá... Brýle jsou odjakživa nejlépe uložené na vlastním frňáku. A i tam je člověk občas hledá. Takže s tou praktičností to nelze brát doslova. Reklama musí přehánět. Z tolika bombastických přívlastků jen jeden zpochybněný, to je za ty prachy docela slušné skóre.
Nepublikováno