Vlčí máky z flanderských polí

11. listopadu 2014    DROBKY - z Krakonošova vousu
 
Vlčí mák - symbol Dne válečných veteránů

Symbolicky 11. 11. v 11 hodin, spolu se dvěma minutami ticha, vypučí klopy kabátů ve většině demokratických států Evropy, v Kanadě a Spojených státech papírovými vlčími máky k poctě všech padlých ve všech válkách a jako oslava mezinárodního Dne válečných veteránů. Datum připomíná okamžik z roku 1918, kdy vrchní velitel spojeneckých armád maršál Ferdinand Foch a zástupce poraženého Německa Matthias Erzberger ukončili ve vlaku poblíž francouzského města Compliégne podepsáním příměří čtyřleté válečné běsnění první světové války. Již příští rok byl tento den slaven jako Den příměří v mnoha městech dohodových států, v Americe jako Den veteránů. Od listopadu 2001 si tento významný svátek připomínáme i v České republice. Jeho symbolem se stal červený květ vlčího máku, vyrůstající odedávna na válečných bojištích. Do všeobecného povědomí přešel z básně veterána z búrských válek, kanadského vojenského chirurga a básníka, podplukovníka Johna McCrae, který přežil několikanásobné vražedné plynové útoky na západní frontě u belgického města Ypres v roce 1915 a pod dojmem smrti svého nejlepšího přítele napsal dojemné verše o květech vlčích máků, vlajících ve větru na válečných polích.

Téma Velké války, od jejíhož vypuknutí uplynulo letos plných 100 let, ve sdělovacích prostředcích právě vrcholí a společnost u nás již upíná mysl k 25. výročí sametové revoluce. Podobné myšlenky mi pulsovaly hlavou, když jsem si usazen v pohodlném křesle s plápolajícími plameny v krbu za zády, vychutnával odpolední kávičku. V útulné, v tuto roční dobu však téměř liduprosté restauraci Kravín u lyžařského areálu v Mladých Bukách jsme se s kamarádem Václavem zastavili při cestě ze slavnostního otevření elegantní dřevěné rozhledny Eliška u zachovalé a hojně navštěvované dělostřelecké tvrze Stachelberg nad trutnovskou obcí Babí. Hospoda byla přestavěna opravdu z bývalého velkokapacitního kravína, na jehož výstavbě na přelomu padesátých a šedesátých let minulého století jsem se při konstrukci střechy spolu s partou spolupracovníků z přidružené výroby tehdejšího JZD osobně podílel. Jak ten čas letí! Má válečná zastavení věnovaná rakousko - uherským pilotům z Krkonoš by nejspíš nebyla úplná bez Bohumila, někdy též Gottfrieda Russe. Synek venkovského koláře Josefa Russe a jeho ženy Marie rozené Jeschek se narodil 25. 10. 1892 v Dolním Lánově u Vrchlabí číslo 202.  Pilotní diplom FAI Rakousko číslo 176 získal již 26. 11. 1914 a první válečné roky strávil u Fliku 7, střídavě na ruské a italské frontě. Většinou létal na Albatrosu D. II (Oef) s číslem 53.16 na trupu, s nímž zaznamenal i svůj jediný doložený sestřel ruského nepřátelského letounu, stíhačky Nieuport. Pilotů s jedním nebo dokonce žádným sestřelem bylo mnoho, a přestože bojovali stejně statečně jako vyhlášená letecká esa, krčí se na pomyslném žebříčku slávy hluboko v jejich stínu. Ne každý se ale může pochlubit dvojnásobným udělením Zlaté medaile za statečnost od dvou císařů Podunajské monarchie. Russ obdržel první v hodnosti rotmistra od stařičkého mocnáře Františka Josefa I. 22. června 1916. O jeho leteckých kvalitách svědčí i fakt, že si jej jako pilota vybral k inspekčnímu letu nad liniemi fronty následník rakouského trůnu, Jeho Výsost arcivévoda Karel František Josef. Za odvážný přelet ruských postavení ho odměnil svým portrétem s vlastnoručním podpisem. A právě on již jako poslední rakouský císař Karel I. jej 31. srpna 1918 vyznamenal ceněnou a prestižní medailí podruhé. Důstojnický zástupce (to byla v R-U armádě oficiální vojenská hodnost) polní pilot Gottfried Russ patřil k těm šťastlivcům, kteří přežili válku. Krátce po demobilizaci nastoupil u mariánskolázeňské letecké společnosti Ikarus svého nejslavnějšího a legendami ověnčeného kolegy Julia Arigiho, jako předváděcí a akrobatický pilot. Se svým oblíbeným dvouplošníkem Albatros D. II (Oef) nazvaným Mopsi smrtelně havaroval při leteckém dni v Mostě 23. 5. 1920.

Mopsi.jpg

Albatros D.II (Oef) letecké společnosti Ikarus nazvaný Mopsi pilotovaný Gottfriedem Russem

Za odbornou pomoc děkuji jako již tradičně při tomto tématu panu Jiřímu Rajlichovi

Nepublikováno


 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzám návštěvnosti soubory cookie.
Používáním tohoto webu vyjadřujete svůj souhlas s naším využíváním souborů cookie. Další informace.