Je to právě polovina století, co v barvách dávno zaniklé letecké společnosti Pan Am vzlétl 9. února 1969 vzhůru k oblakům kultovní stroj firmy Boeing řady 747 známý po celém světě jako Jumbo Jet. Obří osobní letadlo se čtyřmi proudovými motory, díky němuž se doslova zmenšil svět s obrovskou kapacitou a nevídaným doletem patří dosud k nejrychlejším dopravním letounům světa. Co do velikosti ho sice později trumfnul Airbus A380, přesto je usednutí do pilotní kabiny údajně nejkrásnějšího letounu vyráběného dodnes v mnoha vylepšených modelech a variacích nejvyšší metou a snem pilotů všech leteckých společností. Jedním ze zkušených pilotů německé Lufthansy, který této mety dosáhl, byl potomek vítěze bitvy u Trutnova v létě 1866 generála rakouské armády Ludwiga von Gablenze, šéfpilot a před pensionováním kapitán populárního Jumba, Franz - Heinrich Freiherr von Gablenz.
Potomek generála, který létal s legendou
V září roku 2005 při příležitosti 100. výročí převezení ostatků slavného vojevůdce z Curychu do Trutnova navštívil město i baron Franz - Heinrich s chotí, kde byl s náležitou slávou přijat místními představiteli i širokou veřejností. Shodou náhod se v té mnohohlavé veřejnosti neztratila ani moje maličkost a měl jsem nezaslouženou čest se s noblesním párem seznámit. V návalu nadšení z vřelého přijetí zval mnoho i zcela neznámých lidí k návštěvě jejich sídla v bavorských Alpách. Byli jsme s kamarádem Günterem jediní, kdo měl tu drzost, a využili jsme pohostinnosti šlechetného páru. Na kouzelný víkend v malebném středisku Rosshaupten poblíž městečka Füssen s výhledem na pohádkový zámek Ludvíka II. Bavorského Neuschwanstein nikdy nezapomenu. Hostitel, syn jednoho ze zakladatelů společnosti Lufthansa, průkopníka letectví generála Carl Augusta von Gablenze přidal při večerním posezení i historku ze svého přistání při posledním letu se strojem Jumbo Jet v roce 1988 na letišti v Atlantě v USA. Letištní hasičská jednotka na jeho počest zahrnula letadlo bez varování gejzíry hasicí pěny, což po utišení vystrašených cestujících považoval za velké vyznamenání. O to smutnější je zpráva, že skromný nositel slavného jména s úzkým vztahem k Trutnovu letos 3. ledna zemřel. Jsem rád, že jsem ho osobně poznal. Čest jeho památce!
Nepublikováno