Hory Orlické. Na Jiráskově horské cestě (ještě po devadesáti letech). Napsal Petr Rýgr, foto Aleš Formánek. V originální nápadité grafické úpravě Kateřiny Formánkové, vycházející z koncepce Petra Rýgra (mimo jiné též autora obálky) vydalo nakladatelství Lithos pro Knihovničku Rodinného výčepu v Přibyslavi v létě 2011. Uvedena byla tamtéž při tradiční červencové zahradní slavnosti (spíše však malém festivalu) již XI. Dni Výčepního listu. Pro pravidelné čtenáře našeho časopisu to nejsou neznámé pojmy, viz Krkonoše - Jizerské hory číslo 4/1999 - Den v cínovém království.
Heimatlied
Svobodská píseň domovská
V dobách kdy slova rodina, domov, vlast nebyla jen prázdnými pojmy a příslušnost k nim měla svou váhu i bez okázalého patriotizmu a hurá vlastenčení, dokázali se k nim lidé hrdě hlásit a s určitou vážností chovat. Pyšní na dílo svých otců ctili odznaky sounáležitosti s rodnou zemí, s místem svého bydliště i zájmového kolektivu. Atributy jako státní znak, vlajka nebo hymna byly nedotknutelné. Ale i téměř každá profesní či společenská organizace nebo spolek měly své heslo, znak, kroj, prapor a chorál. Nic na tom nemění, že naši předchůdci se po staletí hlásili k německé národnosti - své cítění vyjadřovali stejně jako naši pradědové u Mladé Boleslavi nebo kolem Kolína.
Všichni moji Krakonošové (koláž)
Název článku o bezesporu nejznámějším obyvateli našich nejvyšších hor jsme si vypůjčili od pana Antonína Tichého - znalce krkonošské historie, ukázkového patriota a hlavně literáta, který se (nejen) Krakonošem zabývá už pěkných pár let. Následující řádky jsou vlastně koláží jeho textů, publikovaných v nejrůznějších periodikách. Při četbě se možná neubráníte dojmu, že Antonín Tichý je Krakonošův nejlepší kamarád...
Jana Patková
Odznaky

Sběratelská havěť se dělí na bezpočet druhů a poddruhů. Poměrně silnou skupinou jsou sběratelé odznaků všech typů, ať už tyto většinou plechové otisky historie sbírají všeobecně, nebo se specializují na přesně vymezený úzký okruh zájmu, jako jsou odznaky vojenské, sportovní, spolkové, heraldické a mnoho a mnoho dalších. Taková patriotická sbírka s námětem Svobody nad Úpou napříč žánry by mohla být velmi poučným dokladem nejen o vkusu doby jejich vzniku, použitých materiálech a oblíbených činnostech našich předků, ale mnohdy i vzácnou kolekcí uměleckých artefaktů. I když současná doba výrobě nových odznaků nepřeje tak, jako minulá století, stále ještě vzniká množství odznaků a odznáčků všech druhů a velikostí. Bohužel, tak jako ve všem, jsou jen „na jedno použití" a tomu odpovídá i jejich provedení. Právě proto nás okouzlují honosné smaltované kusy z 19. století i plecháče z kvalitního kovu ražené z nákladně ručně vyráběných raznic daleko víc, než umělohmotné barvené tisky zalité pryskyřicí z posledních desetiletí. Ze sběratelského hlediska však mají všechny své místo v kolekci svobodských památek.
Svoboda malebná a malovaná

Výtvarných děl s námětem svobodských dominant nebo naopak poetických zátiší od význačných umělců, ale i těch regionálních nebo úplně neznámých, není přespříliš a většina jich je z početných reprodukcí notoricky známá. Do omrzení opakovaný průhled hlavní ulicí směrem k náměstí, který v moderní době okopírovala řada fotografů, ta fotogeničtější radniční strana náměstí a svého času poslední dřevěnky z původní městské zástavby, se zřejmě malířům samy nabízely. Uvedený výběr není ani reprezentativní ani úplný. Určující byla pouze dostupnost. Třeba se mezi čtenáři najde nějaký šťastný majitel dalšího svobodského obrázku a svolí s jeho zdokumentováním.
Jede, jede mašinka

Sice se jí už z komínka dávno nekouří, ale jede! Jakým dobrodiním bylo železniční spojení Svobody nad Úpou s okolním světem nejen pro samotné město, ale pro celé východní Krkonoše, je všeobecně známo. Trať z Trutnova až k úpatí hor, zprovozněná 17. prosince 1871, oslaví v letošním roce zakulacené výročí 140 let své existence. Ne, nechci opěvovat staré zlaté časy. Přesto bych rád zmínil jistou skutečnost, kterou do péče o pohodlí cestujících přinesl „pokrok". Drážní zařízení včetně nádražních budov povětšinou stojí. Kdo však okusil stepařské variace při čekání na spoj v nevlídných zimních dnech před prázdnou a ztemnělou staniční budovou v Kalné Vodě nebo Mladých Bukách, hlídaných jen neosobním automatem na výdej jízdenek, s nostalgií vzpomene na vytopené čekárny před mnoha desetiletími.
Foto Honza Groh
Falstaff
„S vámi, vážení pánové, nashledanou v zrcadle! Až si budete přičesávat kštici, nebo pomádovat její zbytky, budeme se dívat z očí do očí." (Sir John Falstaff)
Byli jsme mladí, štíhlí a snad i pohlední, když mi přítel výtvarník, inspirován Falstaffovým babím létem Jana Wericha, vyryl do drobné měděné destičky fiktivní portrét „až mi bude 70" (suchá jehla, původní rozměr 3 x 3 cm, 1974). Tak jako byla v dalekém nedohlednu ta strašlivá číslice, zdál se nám nereálný i ten stárnoucí flamendr s natřásajícím se panděrem, velkohubý chvastoun, ožbrunda a požitkář, zároveň i svérázný filosof a věčně nedospělé dítě. Už dávno jsem dorostl do Falstaffových kalhot, a tak bych rád tou miniaturní grafičkou připomněl nedožité sedmdesátiny kamaráda, kterému osud vyměřil jen polovinu. Jeho kantorskou stopu zavál čas, na té provázené múzami zůstalo pár grafických novoročenek, ex libris, volných tisků a odvážných abstraktních pláten. A taky na příklad nadčasový přebal alba Popelky tehdy začínajícího zpěváka Karla Černocha. Svobodský občan Alfred Landgraf, autor, jehož všestranný talent se nestihl plně rozvinout, se narodil 23. 7. 1941 v Českých Budějovicích a zemřel 24. 4. 1978 v Hradci Králové.
In.: Krkonoše - Jizerské hory 2011/4
« 1 116 117 118 119 120 179 » |