Kauza Sněžka konečně vyřešena!

 
Někdejší "hotel" na Výrovce - dobová pohlednice

Několikaleté bouřlivé debaty o eventuálním architektonickém ztvárnění vrcholu nejvyšší české hory emočně opět vzplály s loňskou aktualizací - návrhem na výstavbu nové poštovny na místě odstraněné České boudy. Ve snaze předejít neuváženému schválení nějakého rádoby nadčasového projektu z kategorie sci-fi, byla vypsána nová veřejná anonymní architektonická soutěž s jasným zadáním na tradiční krkonošský objekt s konstrukcí z osvědčených přírodních materiálů (kámen, dřevo) tvarově ladící s okolní krajinou a odolný drsným klimatickým podmínkám extrémního stanoviště. Odborná komise z devíti došlých návrhů od celkem sedmi renomovaných autorů a autorských kolektivů, z nichž pět bylo odměněno zvláštní cenou, jednomyslně vybrala repliku někdejšího hotelu na Výrovce, jehož kvality byly dostatečně prověřeny již před téměř stoletím. Na jednoduchém tvarosloví, ekologicky šetrné stavební technologii a lidsky přijatelném měřítku, není ani dnes potřeba nic měnit. Oproti ostatním projektům velmi nízké stavební náklady ještě minimalizuje předpokládaný grant z Evropské unie. Nepatrný ústupek v podobě ploché střechy pokryté místními suťovými kameny, která však v žádném případě nebude pochozí, vyrovnává možnost nekonečné řady modifikovaných přístaveb v budoucnosti. Ztotožní-li se s vítězným návrhem i majitelka současné poštovny a zároveň investorka plánované stavby, získá Sněžka vedle polské stavitelské avantgardy „Létajících talířů" také nepřehlédnutelnou pečeť českého koumáctví. A o to jde především.

In: Krkonoše - Jizerské hory 2005/4

Pokračování článku »

...jako druhdy Trut

 
Souboj rytíře s drakem - historická pohlednice

Pověst o trutnovském drakovi zná v podhůří Krkonoš každé malé dítě. Má - li však událost nějaký reálný základ, určitě nebyla tak idylická, jak líčí pozdější legendy. Lítá saň a bájný Trut, prý snad sám imaginární Albrecht z Trautenberka z trutnovského bájesloví, se dodnes připomínají v městském znaku a jméně. Příšera byla kdysi, jak praví stará sága, darována do Brna. Zlí jazykové dokonce tvrdí, že je to tatáž mrňavá seschlá „ještěrka" visící dosud na řetězech v podloubí brněnské radnice. Všeobecně známá Alšova luneta z cyklu Vlast, zdobící Národní divadlo v Praze, zobrazuje bojový výjev v duchu vrcholného obrozeneckého období stylem idealizujícího realizmu. Monumentální, dynamická a vyvážená kompozice zdůrazňuje především slovanské rysy reka bojujícího s nestvůrou. Poněkud jiné pojetí stejné romantické scény nabízí pohlednice vydaná brněnským svazem německé mládeže na přelomu 19. a 20. století. Drsnými germánskými zkazkami ovlivněné, trochu dryáčnické provedení určitě mnohem víc odpovídalo i vkusu tehdejšího trutnovského většinového obyvatelstva.

In: Krkonoše - Jizerské hory 2004/7

Pokračování článku »

Já tam byl.

 
Skupina tkalcovských domků "Dvanáct apoštolů" v Chełmsku

Skupina krojovaných členů Krkonošského spolku /RGV/ v dolnoslezském kroji z předválečného Schömbergu působí nostalgicky malebně. Za povšimnutí ovšem stojí i řada dřevěných tkalcovských domků, které i dnes lákají do Chełmska Ślaskiego stále početnější řady návštěvníků. Od vyhlášené perly slezského baroka, kláštera v Krzeszówě, je to ostatně jen kousek. Klášterní bratři cisterciáci postavili tuto originální architektonickou památku v roce 1707 pro tkalce plátna ze sousedního českého území. Přílivem cizích odborníků chtěl klášter výrazně podpořit zdejší trhy a především textilní výrobu. Jiné seskupení domků, nazvané „Sedm bratří", tentokrát pro bavorské tkalce damašku, vzniklo v roce 1763. Bohužel, do dnešních dnů zbyl pouze jediný. To česká kolonka se spojenými vysokými lomenicemi a uzoučkým podloubím nepřízni času stále odolává. Z „Dvanácti apoštolů" vyhořel příznačně právě pouze Jidáš. Naši dávní předkové, Češi z Trutnovska prý založili Chełmsko už začátkem 13. století. O století později je již vlastnil řád cisterciáků z Krzeszówa a spravoval je až do roku 1810. Dějiny celé Krzeszówské kotliny se navzájem prolínají s dějinami východních Krkonoš a je jistě v oboustranném zájmu, aby tomu bylo i nadále. Svou návštěvou Chełmska se nejen obohatíte o zajímavé zážitky, ale možná i přispějete k záchraně dalšího zdejšího skvostu, měštanských barokních domů s podsíněmi na náměstí, tak zvaných „kameniček".

In: Krkonoše - Jizerské hory 1998/11

Pokračování článku »

Hoffmannova bouda před sto lety

 
Hoffmannova bouda nad Janskými Lázněmi - dobová pohlednice

Strategické místo na úbočí Černé hory v sedle mezi Janskými Lázněmi a Černým Dolem, skýtající před lety i úchvatné vyhlídky k Vrchlabí, než je zastínily vzrostlé lesy, bylo na rozvoj turizmu koncem 19. století dokonale připraveno. Horské stavení s číslem 25 je zde uváděno už v roce 1781 jako majetek rodiny Kühnelových. Jméno má však po prvním starostovi od roku 1873 samostatné obce Černá Hora, Wenzelu Hofmannovi. Rozvodí Janského potoka, kličkujícího na východ k Janským Lázním a Rybího potoka, svádějícího vody na západ k Černému Dolu se stávalo stále častějším výletním cílem janskolázeňských hostů. Absence jakéhokoliv pohostinského zařízení v okolí využil Johann Erlebach, který zde, podle turistického průvodce okolím Janských Lázní od lázeňského lékaře Bernarda Pauera, v roce 1889 zřídil hospodu. Také on byl úspěšným předsedou obecní samosprávy Černé Hory dlouhých 30 let. Když jako osmašedesátiletý v roce 1923 zemřel, ujal se dědictví jeho syn Lambert a po něm stejnojmenný vnuk. Po roce 1945 razil člen názvoslovné komise při ONV v Trutnově prof. Jar. Procházka pro boudu jméno Slemenka podle staročeského názvu slemeno = rozvodí. Tradiční jméno vlastnické však přetrvalo dodnes. Při bedlivějším pohledu na obrázek zjistíte, že ani základní silueta objektu se za sto let příliš nezměnila.

Post scriptum: Psaný tvar „Hoffmannova" se ustálil na přelomu 19. a 20. století a byl uživateli ukázněně dodržován. Šlendrián nastal až s výměnou etnika. Najít v dostupném materiálu posledních padesáti let všechny čtyři možnosti, nedá ani moc práce. Podoba užívaná v současnosti nejčastěji, s dvěma „f" a jedním „n", je paradoxně dokonce pravým opakem jména původního nositele. Ačkoli jsem příznivcem přesných, historicky doložených názvů lokalit, v tomto případě bych se docela přimlouval za praktické, pravidlům českého jazyka neodporující, absolutní zjednodušení.

In: Krkonoše - Jizerské hory 2002/6

Pokračování článku »

Finis terrae

 
Papírna Weltende na řece Bobru

„Za trochu lásky šel bych světa kraj..." vyznával se s básnickou nadsázkou bard české poezie dříve, než se stal klasikem a vstoupil do čítanek. Pomyslných „konců světa" je na naší matičce Zemi, i při její kulatosti, nepočítaně. Vrchlického krkonošští současníci mohli jeden autentický navštívit, aniž vytáhli paty ze své domoviny. Jen musíme přijmout jejich měřítka. Pro horáky z Čech končily Krkonoše odjakživa až „támle někde u Paky." Také severní sousedé k nim počítali i široširou placku placatou okolo „Hiršperka". Na čas se tenkrát tolik nekoukalo a tak od nás z Rýchor dovedly poutníka ke „Konci světa" /Prajzi mu samozřejmě říkali Weltende/  s notnou zacházkou, zato spolehlivě vody Bobru. Čůrek, vytékající z Boberské stráně, cestou zmohutnělý, posílený za „Perlou Slezska" ještě čipernou říčkou Kamiennou, náhle jako by tušil množství vod druhého největšího přehradního jezera v Polsku u Pilchowic. /Největší slezská přehrada má v rodném listě datum 1902 - 1912 a vznikla, stejně jako její labské sestry - špindlerovská a těšnovská - po katastrofálních povodních na konci 19. století./ Proklouzne pod vysokými oblouky železničního viaduktu a v početných meandrech přes kaskády vodopádů se cílevědomě prodírá skalnatou soutěskou. A tam to bylo! Jedna z početných skalních vyhlídek v okolí se dokonce stylově jmenovala Gibraltar, stejně jako mořeplavci tolik obávaný kraj předkolumbovského světa. Náš imaginární poutník z úpského údolí se tu musel cítit jako doma. Zvlášť, když v zákrutu řeky objevil uvedenou papírničku.

S příchodem polského etnika po druhé světové válce se změnily názvy jednotlivých skal i skalních skupin a na někdejším „konci světa" již cesta nekončí. Procházka romantickou dolinou Bobru z Jelení Hory do Siedlęcina, s jeho pověstnou Rytířskou věží, třeba i se zastávkou v „Perle Zachodu" na břehu Modrého jezera je lákavá i dnes.

In: Krkonoše - Jizerské hory 2000/12

Pokračování článku »

Erinaceus montanum corconticum /T/

 
Zásoby dřeva vyrovnané do ježka - Hromovka

Pečliví čtenáři právem zbystřili pozornost. V současné době v Krkonoších téměř vyhynulý druh se ještě začátkem druhé poloviny minulého století vyskytoval hojně v blízkosti lidských obydlí, ve všech pásmech pohoří, od rozsáhlého podhůří až na nejvyšší hřebeny. Zvlášť početná podzimní populace dorůstala do úctyhodných rozměrů. Někteří jedinci dosahovali vestoje výšky i několika metrů. Přesto jen ojediněle přečkali dlouhou a krutou krkonošskou zimu, která jejich stavy pravidelně výrazně zdecimovala. Jedno vytrvalé hejno, vyskytující se na lokalitě poblíž Medvědí boudy, bývalo rok co rok vděčným objektem kolemjdoucích fotografů amatérů.

Pokračování článku »

Dvorský kříž

 
Sklenářovice, tzv. Dvorský kříž

Ve stínu současné mediální hvězdy, obnoveného sklenářovického pomníku padlých z první světové války, zůstává zapomenuto několik cenných sakrálních památek této zaniklé obce. Především osud dvou velkých kamenných křížů zachovaných dodnes se diametrálně liší. Zatím, co tak zvanému Seidlovu kříži z roku 1873 v ohbí Vojenské cesty vedoucí Bartovým lesem na Rýchory, to po výrazných kosmetických úpravách sochaře Rollanda Hantla z Mladých Buků v roce 2000, mezi dvěma mohutnými jasany stále sluší, zobrazený Dvorský kříž byste na jeho původním místě marně hledali. 

Pokračování článku »

 
« 1 152 153 154 155 156 176 »

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzám návštěvnosti soubory cookie.
Používáním tohoto webu vyjadřujete svůj souhlas s naším využíváním souborů cookie. Další informace.